El culpable d'aquesta cosa

2012/05/30

Sóc Bomber Voluntari: Carta a UGT-Bombers

Personalment signo "fil per randa" totes i cadascuna de les paraules escrites pel Marc. Company i Bomber, així, en majúscules.
Jo no ho hauria sabut escriure ni la meitat de bé.

Sóc Bomber Voluntari: Carta a UGT-Bombers: A la vida has de defensar els teus interesos, però sobretot el que t'has de fer és respectar. Si et deixes trepitjar una vegada, ho faran un...

2012/05/20

INFORMEM O DESINFORMEM? 

Segona i darrera part

Sembla que la primera part ha estat ben acollida. No soc gens bon escriptor, però el que he escrit m'ha sortit del fons i ho he fet amb tota sinceritat. Si alguna persona s'ofèn em sabrà greu, però en cap cas és la meva intenció.
Aquesta segona part correspon a la crònica del dia 18 de maig publicada a la versió impresa del suplement "Vivir" de La Vanguàrdia en versió castellana, pàgines 1 i 2. No la tinc digitalitzada així que si la voleu llegir haureu d'anar a la font original. www.lavanguardia.es



Tornant a l’article, el titular del mateix ataca i m’ofèn, però el desenvolupament ja ratlla el surrealisme. Citaré textualment algunes parts del mateix per intentar aclarir conceptes i resoldre falsedats:
1)   “Parte de los bomberos voluntarios temen que sus asignaciones economicas desciendan”.
a)    En cap moment de cap reunió s’ha plantejat aquest com el motiu principal del problema.
2)   “parte de la buena imagen de los bomberos voluntarios”
a)    Per a la gran majoria de la població de Catalunya no tenim imatge, ni bona ni dolenta, ja que no saben de la nostra existència perquè anem amb els vehicles del mateix color i portem la mateixa roba que els professionals. Fins i tot quan la Generalitat va voler visualitzar públicament les dones bomberes, no va contemplar les voluntàries i va editar un vídeo en el que directament les ignorava.
3)   “discrepancias entre ciertos veteranos de este voluntariado”
a)    Jo no em crec que certs veterans puguin mobilitzar un col·lectiu de 2500 bombers distribuïts arreu de Catalunya. Ni tan sols els sindicats ho han aconseguit.
4)   “Esa orden hará que ciertos voluntarios que ocupan puestos más o menos fijos como conductores o jefes de almacén de los parques vean disminuidos sus ingresos”
a)    Es torna a insistir amb "certs voluntaris" i en el tema econòmic però el cert és que en cap parc hi ha “jefe de almacén” ni “puesto fijo” de conductor.
5)   “el Departamento......contrata escuadras de bomberos”
a)    La Generalitat contracta auxiliars d’oficis Forestals per a la campanya d’estiu, però mai ha contractat bombers només per a l’estiu. Per a ser bomber s’ha de passar unes proves i un període de formació molt diferent del de les persones que formaran part de les esquadres forestals. Potser si la periodista hagués contrastat la font, hauria pogut informar correctament.
6)   “Se trata de instalaciones de mayor o menor entidad que cuentan con un jefe de cuartelillo, tambén voluntario”
a)    Un parc de bombers és un parc de bombers independentment de com sigui l’edifici, hi ha millors definicions que "cuartelillo". És com si jo volgués definir un periòdic així: “Són papers impresos de major o menor qualitat que tenen un responsable d’impressores, també periodista”.
7)   “Así bajarán los ingresos de ciertos voluntarios que ocupan puestos de carácter más estructural”
a)    Portem ja tres paràgrafs de la crònica i ja han tornat a sortir les paraules màgiques “ciertos” i “ingresos” fins a quatre vegades, el tema comença a ésser obsessiu. Els periodistes coneixen realment la problemàtica? Jo crec que la seva font d’informació és parcial i interessada i s’ha publicat sense contrastar.
b)   Si realment hi ha llocs de caràcter estructural ocupats per voluntaris, s’ha d’informar a la Direcció quins són i no llençar la pedra per amagar la mà.
8)   “(El Voluntario) percibe ocho euros por hora de Servicio como indemnización”
a)    Quasi l’encerta !!! realment són 7,53 € l’hora de servei, a cobrar al cap d’entre tres i sis mesos.
9)   “Los voluntarios reciben cantidades que pueden superar los 1.000 Euros en un mes y hasta el doble ocasionalmente”
a)    Ja comença a fer-se’m pesat això de parlar tant de diners, però tornem-hi:
i)     Les hores de servei d’un bomber voluntari tenen un límit màxim mensual que oscil·la entre 100 i 150, per tant estarem en una franja d’entre 753€ i 1.129,50€ , mai el doble.
ii)    Aquí ja no parla de “ciertos” voluntarios, ara ja som tots els que ens embutxaquem entre 1000 i 2000 euros al mes segons els periodistes.
iii)  Cal que recordi que la compensació es per hora de servei?
iv)  El que no sap, o no vol saber el/la periodista, és que molts (i no “ciertos”) d’aquests voluntaris, dipositen l’import de les compensacions al fons comú del parc i així poden comprar material que el servei no proporciona, pagar-se una assegurança, pagar-se formació, anar a congressos i jornades, etc... i també fer alguna merescuda calçotada amb les famílies –que també pateixen la nostra tasca-.
v)    Tinc al meu davant els certificats de 2011 per a la declaració de renda de tres bombers del meu parc, emesos per la Generalitat de Catalunya. El total de percepcions compensatòries de cadascun d’ells oscil·la entre els 800 i 1000 Euros de tot l’any 2011. Cal que digui més?
 10)   “ha comprometido cierto statuquo de los más asentados y antiguos”
a)    De què està parlant? De “ciertos bomberos voluntarios” altra vegada? Ara resulta que li toca el rebre als veterans, aquests que porten 10? 20? 30? Anys de bomber jugant-se la vida als serveis. Per el/la periodista aquests deuen ser els dolents de tot plegat.
11)   “pequeños lobbies locales que venian garantizandose unas determinadas cantidades fijas”
a)    Òndia! Ara resulta que amb els companys del parc som un grup -petit això si- de pressió a nivell local... i què aconseguim pressionant a l’Alcalde? –Suposo que a l’alcalde perquè del mossèn del poble només aconseguirem una benedicció- Ah! Si! Aconseguirem un sou fixe. Vaja, com si això depengués de l’alcalde, que prou feina té en aconseguir recursos per al municipi, no pas per a nosaltres.
b)   Parlant de lobbies... Convindria preguntar als sindicats, que d’això en saben.
12)   “los jefes de los parques de voluntarios los nombra el Departament d’Interior y algunos llevan ejerciendo esa responsabilidad desde hace más de una dècada”
a)    Aturem-nos un moment aquí perquè fins ara és quasi l’única frase totalment certa. Però no ho diu tot:
i)     El nomenament és, efectivament, del Departament perquè així ho estableix el reglament vigent des de 1998.
ii)    Tots els caps de parc de bombers voluntaris han estat escollits democràticament, per votació, mitjançant un procediment establert reglamentàriament.
iii)  Alguns –ja hi tornem amb “ciertos”- fa més de 10 anys que ho són perquè han estat escollits democràticament d’entre els membres del parc en els diferents processos electorals tal i com estableix el reglament vigent.
b)   Es a dir, els bombers voluntaris escollim per votació la persona que exercirà la responsabilitat i les funcions de cap de parc, la proposem i la Conselleria els nomena. Més clar... l’aigua! Ni a dit, ni amiguisme, ni contubernios.
13)   “si... son requeridos en menor medida, cobraran menos. Se trata de una regla sencilla”
a)    La/el periodista torna a insistir amb els ingressos i a més ara ens proposa un càlcul. Doncs som-hi:
2000 Euros/mes a 8€/hora són 250 hores mensuals
Per fer 250 hores en un mes (30 dies), correspon a 8 hores diàries inclosos dissabtes i diumenges.
8 hores
De bomber voluntari en servei
8 hores
De treball professional (ofici)
8 hores
De descans (dormir)
3 hores
D’àpats (esmorzar, dinar, sopar)
2 hores
Amb la família
1 hora
Amb els amics
1 hora
D’altres (llegir, TV, internet, ...)
31 hores
AL DIA !!!!

Fantàstic!!, “ciertos” bombers voluntaris han descobert els dies de 31 hores,... és que n’hi ha que són super-homes!
14)   “El conflicto se gestó, según fuentes de los propios bomberos, en parques voluntarios cercanos a núcleos urbanos...”
a)    Com que fins ara el/la periodista ens ha demostrat estar ben informada, ara rebla el clau i aquells “ciertos bomberos” s’ha convertit en “ciertos parques” que a més són propers a Barcelona. Només li falta dir quins parcs són si les fonts d’informació dels “propis bombers” són fidedignes.
b)   Més endavant intentaré saber quina és la font d’informació.
15)   “Este diario intento durante todo el dia contactar con varios miembros de la cúpula de la Associació de Bombers Voluntaris de Catalunya sin obtener respuesta alguna”
a)    Certament aquí diu la veritat, això s’ha de reconèixer.
b)   Durant el dijous 17 de maig –dia en què jo estava al meu lloc de treball-, des de les 8 del matí fins les 10 del vespre vaig rebre més de 50 telefonades, 30 correus electrònics i moltíssims més sms, dels quals vaig poder atendre poquíssims; Lamento molt no haver pogut atendre a tothom però vaig parlar amb COMràdio, TV3, diari Ara, El punt-Avui, Cadena SER, ACN, El periodico, ... ja no recordo amb quí més. Alguns d’ells van insistir molt i al final ho van aconseguir, d’altres no i em sap greu per ells.
c)    També em consta que els representants dels Bombers Voluntaris al Consell també van atendre moltes telefonades de mitjans de comunicació i estic convençut que cap d’ells hagués fet les manifestacions que s’escriuen en aquest diari.
d)   D’altra banda, ara són les 17:00 del diumenge 20 de maig i, havent enviat un correu electrònic a La Vanguardia el divendres anterior, al vespre, encara no n’he obtingut resposta.
16)   “Se produjo una reunión de urgencia de varios col·lectives de bomberos voluntarios en el parque de Gelida, cuyas conclusions anoche no habian trascendido”
a)    Efectivament, al parc de bombers de Gelida es va celebrar una reunió però no era de “varios colectivos”, era dels representants dels bombers voluntaris del Consell de bombers voluntaris de Catalunya –Consell oficial establert per reglament-. Si la/el periodista sabia de la reunió el diari hi hauria pogut enviar alguna persona –com sí van fer altres mitjans-. D’altra banda les seves fonts d’informació (vegeu punt 14) també devien saber quí la convocava i qui en formava part. O bé no li van dir o bé no ho va voler escriure.
b)   Les conclusions sí van transcendir aquella nit, el canal “3/24”, entre d’altres, les va difondre.
17)   “Desde el mundo de los bomberos profesionales, los que son funcionarios de carrera, se ve con interés y hasta con respeto el proceso...”
a)    En aquesta frase ja no s’utilitza “ciertos” o “algunos” sinó que ara son tots els bombers professionals, el “mundo” escriu.
b)   No dubto que la majoria s’ho mirin amb interès i fins i tot alguns amb respecte, però afirmar que són “el mundo” ja és passar-se tres pobles.
c)    Precisament alguns bombers professionals, funcionaris de carrera, s’ho miren amb tant de respecte com per afirmar que els bombers voluntaris “precaritzen el servei”, “seran molt bons en el seu ofici, però no son professionals” i altres afirmacions semblants.
d)   Un altre bomber professional ha promogut el boicot a la nostra formació com a mesura de pressió i d’altres ni tan sols volen seure a la mateixa taula que nosaltres ni compartir dinar al parc. Si la/el periodista vol saber qui són, jo mateix els hi puc donar els noms i els parcs. Tanmateix algunes de les declaracions són públiques als mitjans de comunicació.
e)    Aquest és el “respecte”
18)        “los sindicatos llevan años denunciando que ‘la administración’ estaba abusando de los voluntarios y algunos voluntarios abusaban de la situación para aconseguir sobresueldos”
a)    Finalment sembla que ja descobrim les fonts d’informació (veure punts 14 i 16) i a més els sindicats volen “protegir” als bombers voluntaris dels abusos de l’administració. Si encara resultarà que els sindicats fa anys i panys que m’estan defensant!! ... i jo sense saber-ho (veure punt 17).
b)   Com que porto més de 20 anys al servei –sóc dels “antiguos”- i n’he vist de tots colors, puc afirmar que els sindicats mai defensaran als bombers voluntaris ja que, per definició només defensen als treballadors assalariats i nosaltres no ho som.
c)    D’altra banda si s’ha donat el cas que algun voluntari hagi abusat de la situació, la Generalitat disposa de suficients eines per a tallar la situació de soca-rel.
d)   Diguem-ho clar, els sindicats mai han volgut el model mixt de bombers de Catalunya.
19)        “Entre los bomberos se sugiere que se revoquen ciertos nombramientos de voluntario y se adjudiquen a personas en paro”
a)    Aquest final de crònica ja és el súmmum dels despropòsits. Qui són els que suggereixen això?
b)   La revocació de nomenaments està degudament reglamentada així com l’accés a places de bomber voluntari, que per cert aquests dies els aspirants estan fent les proves d’accés.
c)    Què? No volen donar la cara?  Que diguin quins són aquests “ciertos” i anem per feina!!
d)   Ni una cosa ni l’altre es pot fer a dit ni discrecionalment, per això hi ha unes normes que són públiques.
e)    Una de les reclamacions dels bombers voluntaris consisteix en donar de baixa, seguint els procediments establerts, als bombers voluntaris que no compleixin amb les seves obligacions.

Finalment, després d’haver repassat tot l’article, em paro a observar la fotografia que il·lustra la portada.

No han posat la primera imatge que els hi ha arribat, busquen fins que en troben una amb missatge, i el missatge d’aquesta és: la solitud d’un bomber –no es pot distingir si voluntari o no- davant del foc, com volent demostrar que els hem deixat sols.

No hi ha res a l’atzar, tot és intencionat.

Joan Roma Salvó
Caporal bomber voluntari de la Generalitat de Catalunya
Màster en Prevenció i Gestió d’emergències
President d’ASBOVOCA, Associació de Bombers Voluntaris de Catalunya


Pd.: Ara comprenc al meu avi quan es va donar de baixa de “La Vanguardia” per l’afer Galinsoga i mai més el va tornar a comprar.

2012/05/19

INFORMEM O DESINFORMEM ? 1ª part

Fa més d'un any que no afegeixo noves entrades al blog personal, però amb els esdeveniments dels darrers dies i, sobretot, amb l'article aparegut a "La vanguardia" del passat dia 18 de maig no veig cap forma d'expressar públicament el que sento.
Si trameto la meva resposta a l'esmentat diari segur que no la publicaran per massa extensa.
Doncs aquí en teniu la primera part.

 

INFORMEM O DESINFORMEM? 

...primera part

He llegit atentament la premsa que aquests darrers dos dies ha passat per les meves mans arran de l’incendi de Rasquera i la problemàtica dels bombers voluntaris.
Haig de manifestar públicament la meva perplexitat per les informacions, per dir-ho d’alguna manera, aparegudes en primer lloc a la versió digital del rotatiu “La Vanguardia” del dia 16 i a la versió impresa del dia 18 de maig –“Vivir”, pàgines 1 i 2-.

Anem a pams:

Digital 16/05/2012 -19:26h. Signat per Josep Mª Cano

1.     La versió digital anomena l’Associació de Bombers Voluntaris de Catalunya per dir que “a principios de mayo, la Associació .... envió una carta a todos los alcaldes...”; En la meva qualitat de president d’aquesta Associació haig de manifestar que això és totalment fals.
2.     També escriu: “dias después, en una nota de prensa, esta entidad informaba...”, això també és totalment fals. L’ASBOVOCA no ha emès cap nota de premsa, però si per casualitat el periodista la te li agrairia ens l’enviés per als nostres arxius.
3.     Jo mateix, com a President d’ASBOVOCA vaig fer un comentari, i vaig enviar un correu electrònic a “La Vanguardia” demanant rectificar l’error. Però en comptes de fer-ho, el rotatiu es va limitar a esborrar el meu comentari.
 

Versió en paper 18/05/2012 – Vivir, pàg. 1 i 2-,

signat per Sara Sans i Enrique Figueredo


En tota l’extensió de l’article es fa referència a un tema econòmic que algú es deu haver inventat, tot això barrejat amb al·lusions a “ciertos veteranos”, “jefe de cuartelillo”, “ciertos voluntarios”, “Statu quo de los más asentados y antiguos”, “pequeños lobbies locales” i altres perles semblants.
Com deia, s’incideix paràgraf rere paràgraf amb un tema econòmic i no es fa cap referència a les qüestions realment importants que des de fa més de 20 anys venim reclamant tots els bombers voluntaris de Catalunya, que són:
A.     ASSEGURANÇA. No tenim cap assegurança específica per garantir una assistència sanitària adequada en cas de patir accidents en acte de servei.
B.     FORMACIÓ. Des de l’aprovació del reglament de bombers voluntaris, l’any 1998, no s’ha convocat cap curs de formació específic per a Sergents i Oficials, i el darrer de caporals es va fer l’any 2000.
C.     RESPECTE. Durant anys hem estat patint el menyspreu d’alguns comandaments, bombers professionals, i especialment representants sindicals amb afirmacions com “els bombers voluntaris precaritzen el servei” i amb crides a boicotejar la nostra formació.
D.    RECONEIXEMENT. Durant anys els diferents governs no han visualitzat públicament el model mixt de bombers a Catalunya, model que tanmateix existeix en països no tan avançats com Alemanya, França, Suïssa, Àustria, Estats Units, Japó, Austràlia, etc.
I així podria anar exposant altres mancances: material, formació, estructura de comandament, manca de suport als juvenils –si també hi ha bombers juvenils-, etc... i en darrer lloc el tema de la campanya d’estiu d’enguany. Aquesta pot ésser la gota que ha fet vessar el got però en cap cas el motiu principal.

Fi de la primera part 

Joan Roma Salvó, Caporal b.v. de la Generalitat de Catalunya, Màster en Prevenció i Gestió d'Emergències, i President d'ASBOVOCA

2010/11/07

Confirmació dels Grups Parlamentaris

A una setmana del Congrés ja tenim confirmats la majoria de participants a la Taula Rodona del nostre Congrés.
A falta de pocs dies només manquen per confirmar els representants de Convergència i Unió i d'Iniciativa per Catalunya-Verds, la resta de forces presents actualment al Parlament Català ja han confirmat la seva presència; Aquests són:


- Partit dels Socialistes de Catalunya: Sr. David Pérez, candidat 25 per Barcelona
- Esquerra Republicana de Catalunya: Sra. Patricia Gomà, Portaveu adjunta del grup al Parlament
- Partit Popular de Catalunya: Sr. Enric Millo, cap de llista per Girona
- Ciutadans, partido de la Ciudadania: Sr. David Liern, cap de llista per Girona



Esperem que durant aquesta setmana s'acabin de confirmar els ponents que resten.

També està confirmada la presència d'una delegació francesa de la Unió Departamental dels Bombers dels Pirineus Orientals (UDSPPO) (Catalunya Nord).

Pel que fa al programa d'acompanyants, està confirmada la visita al Museu del Mar, per qui vingui dissabte a la tarda, i als jardins de Santa Clotilde, pels acompanyants que vulguin el diumenge al matí. Per ambdues visites-excursions, cal inscripció prèvia per fax (937 398 272) o correu electrònic .



Us recordem que podeu fer la vostra inscripció fins el divendres 12 !!!
A l'enllaç següent trobareu la documentació i el full d'inscripció.

Arxius XVIII Congrés ASBOVOCA

Distintiu Facebook